Sociale media ter ondersteuning van de beginnende professional

September 12, 2018 0 By Tom

Deze ochtend lazen we deze blogpost van de collega’s van de AP-hogeschool. Zij geven daarin drie argumenten waarom het deelnemen aan online gemeenschappen (Facebook, Twitter, klascement, … ) door, voornamelijk beginnen leerkrachten, ook effect heeft op het gedrag in de klas. Het trok onze aandacht. Het deed ons denken aan de mogelijkheden van online gemeenschappen voor ouders en welzijnswerkers om hun te ondersteunen (o.a. omtrent mediaopvoeding).

We vatten het kort voor je samen:

1. Online gemeenschappen zijn een  ‘virtuele’ leraarskamer.

Je kan er terecht voor sociale steun. Het is als het ware een uitbreiding van de fysieke leraarskamer, maar eentje die permanent open is.
“Niet alleen het krijgen, maar ook het geven van sociale steun draagt bij aan het welzijn van leerkracht (Li et al., 2015). Een teken van begrip of appreciatie helpt bij het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Onderzoek toonde aan dat steun van collega’s belangrijk is voor alle leraren, en voor beginnende leerkrachten in het bijzonder. (Singh & Billingsley, 1998).”

2. Online gemeenschappen zijn plaatsen om je bij te scholen!

Naast sociale steun bieden deze online gemeenschappen ook een schat aan informatie. Het is zeker voor beginnen leerkrachten de plaats om tijds en plaats onafhankelijk je bij te scholen.
“Facebookgroepen waar leerkrachten zich verzamelen, maar ook twitter en pinterest hebben er toe bijgedragen dat professionele ontwikkeling niet meer iets is dat uitsluitend twee (halve) dagen doorheen het jaar op locatie plaats vindt. Nu kan het gewoon elke avond (en ook even tussendoor) achter het scherm van je laptop of gsm gebeuren.”

3. Online gemeenschappen zijn intersvisie-plekken voor leerkrachten

Online contacten zijn voor leerkrachten de ideale plaats om zowel feedback te geven als te ontvangen!
“Veel kleuterleerkrachten gaan wel al eens kijken in de klas van hun collega’s op de eigen school, en het meekijken via het internet gaat nog veel verder! Meer en meer zien wij dat collega’s online een inkijkje geven in hun klas, vaak ondersteund met foto’s. Deelname aan een facebookgroep of twittergesprek waar leerkrachten hun goede voorbeelden en activiteiten delen, waar zowel beginnende als meer ervaren leerkrachten delen hoe zij met een specifieke situatie zouden omgaan en waar ruimte is om feedback te geven en ontvangen verhoogt de self-efficacy (gevoel van bekwaamheid) van leerkrachten significant.”

Kennen jullie online gemeenschappen beginnende welzijnswerkers of andere ‘sociale’ beroepen? Laat het ons weten, contacteer ons via het contactformulier!